متن دلخواه شما
بروز تا همیشه
پنج شنبه 2 آذر 1387 ساعت 16:29 | بازدید : 124 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

 دانلود انیمیشن  Zambezia
|دانلود  به همراه لینک های کمکی از سرور  RapidShare|

تاریخ انتشاز: 5 July 2012 (Israel)
ژانر: Animation | Comedy
ستارگان: Abigail Breslin, Corey Burton and Jim Cummings
کیفیتBluRay 720p
انکودر : SHQ@Ganool
سورس: Blu-ray 1080p AVC DTS-HD 5.1
زیرنویس: Indonesia, English (N/A)
 

مجموعه ای پرنده در یک شهر شلوغ در لبه آبشار ویکتوریا زندگی می کنند."Zambezia"  یک شاهین شجاع است.در دفاع از شهر، می آموزد که چگونه می شود بخشی از شهر را نجات داد ،یادگیری آنکه چگ.نه می شود بخشی از جامعه بود...

 

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید...


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
سه شنبه 30 آبان 1387 ساعت 12:43 | بازدید : 172 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

 هیولای شب‌های مهتابی

 

 شب‌هایی که ماه کامل در آسمان می‌درخشد زیبا‌ترین شب‌ها برای گردش در طبیعت به شمار می‌روند. نور رقیق مهتاب از ابتدای شب تا دمدمه‌های بامداد، ‌ دشت و کوه را روشن می‌کند و منظره‌ای متفاوت با طبیعت آشنای اطرافمان را پیش چشمانمان می‌گشاید. اما این شب‌های مهتاب فقط شب‌های شعر و ترانه نیست؛ افسانه‌ها می‌گویند یکی از مخوف‌ترین هیولاهای جهان در این شب‌ها همراه با ماه کامل ظهور می‌کند. در گذشته با توجه به خرافات با طلوع ماه کامل در بسیاری از دهکده‌های دوردست دامداران درهای منازل خود را کلون می‌کردند. صدای زوزه هراسناکی از دور به گوش می‌رسید؛ صدایی که زوزه گرگ‌های معمولی پیش آن به لالایی ملایمی می‌مانست. قصه‌هایی که حالا متا می‌دانیم خنده دار است. 

 

با وجود تمام ادعا‌ها کمتر کسی خاطره‌ای از مواجهه مستقیم با این هیولا‌ها دارد. خرافاتی‌ها فقط رد خون قربانیان هیولا را در اطراف روستا و در میانه جنگل دیده‌اند و رد پنجه‌هایی عمیق و پرزور که در نیمه شب‌های مهتابی بر درختان و درهای خانه‌ها باقی مانده است. چند نفری که می‌گویند شانس آن را داشته‌اند از ملاقات با اینجانور جان سالم به در ببرند، ‌ روایت‌های هراسناکی از آن تعریف می‌کنند. برخی گرگی غول‌آسا را دیده‌اند که سرعت حرکتش چند برابر سریع‌ترین موجوداتی بوده که تا آن زمان دیده‌اند و با چشم‌های قرمز و دندان‌های بزرگش به دنبال قربانیان خود می‌دویده است! 

برخی دیگر روایت می‌کنند که این موجود عجیب با ظاهری گرگ‌مانند روی دو پای خود و مانند انسان حرکت می‌کرده و بیشتر شبیه انسانی با چهره گرگ بوده است. برخی قسم می‌خورند که شاهد گاز گرفتن افراد بینوایی توسط این موجود غول پیکر بوده‌اند! آنهایی که از این حمله جان سالم به در برده‌اند چند روزی را در تب و التهاب گذرانده و در ‌‌نهایت ناپدید شده‌اند. برخی دیگر شهادت می‌دهند که دوباره در نیمه شب‌های مهتاب این قربانیان را دیده‌اند که این بار در قامت شکارچی جدیدی درآمده بودند و خود به دنبال قربانیان تازه‌ای می‌گشته‌اند. بدین ترتیب افسانه هیولای شب‌های مهتابی در سراسر جهان گسترده شده است. هنوز هم گزارش‌های عجیبی از این موجودات منتشر می‌شود و هنوز گرگینه‌ها یا انسان‌های گرگ‌نما از وحشت‌انگیز‌ترین هیولاهای تمام تاریخ به شمار می‌روند. با مزه نیست؟ 

 

گرگ نما‌ها از کجا آمده‌اند؟ 

گرگینه، انسان گرگ‌نما و Werewolf یا lycanthrope همگی اشاره به یکی از دهشتناک‌ترین هیولاهایی دارند که بشر از دوران کهن تاکنون درباره آن‌ها داستان‌سرایی کرده است. از رم باستان تا داستان‌های هری‌پا‌تر گرگینه‌ها حضوری پررنگ دارند. گرگینه به موجودی گفته می‌شود که نیمی انسان و نیمی گرگ است. بر اساس افسانه‌ها شخصی که به گرگینه بدل شده باشد در زمان مشخصی قدرت این را دارد که بدن خود را تغییر بدهد و به گرگ تبدیل شود. در برخی از افسانه‌ها این تغییر چهره کامل است و شخص گرگینه ظاهری کاملا مشابه گرگ پیدا می‌کند و حتی کنترلی بر عملکرد خود ندارد و همانند یک گرگ درنده عمل می‌کند. در برخی دیگر از داستان‌ها گرگینه‌ها پس از تبدیل به این حالت که معمولا تحت تاثیر تابش ماه شب ۱۴ است کاملا شبیه به گرگ‌ها نمی‌شوند بلکه نیمی از بدن انسانی خود را حفظ می‌کنند و تبدیل به موجودی گرگ‌مانند می‌شوند که روی دو پای خود راه می‌روند و قدرت جسمانی فوق‌العاده‌ای دارند. در داستان‌ها و باورهای کلاسیک، مراحل تغییر از انسان به گرگ با تابش ماه شب ۱۴ آغاز می‌شود و گرگینه تا سپیده دم یا تا زمانی که زیر نور ماه شب ۱۴ باشد گرگینه باقی خواهد ماند و صبح به حالت اول خود باز خواهد گشت. این موجود در افسانه‌های قدیمی و اسطوره‌های بسیاری از کشور‌ها و به ویژه نواحی شمال اروپا وجود دارد و رد آن را می‌توان تا دوره اسطوره‌ای دنبال کرد. 

 

چطور یک انسان تبدیل به گرگینه می‌شود؟ 

روش دردناک و نه چندان دوست داشتنی این تبدیل روشی است که عموما درباره آن صحبت می‌شود و داستان‌های امروزی نیز بر آن تاکید می‌کنند. اگر در شرایط خاصی گرگی ویژه شما را گاز بگیرد و از آن بد‌تر اگر یک گرگینه شما را گاز بگیرد، پس از طی دوره‌ای نه چندان راحت و پر از درد در اولین شبی که ماه کامل در آسمان می‌درخشد مراحل تغییر شما آغاز می‌شود؛ بافت اسکلتی شما به هم می‌ریزد، روی صورتتان به سرعت مو رشد می‌کند، ناخ‌‌نهایتان بلند و صورتتان پوزه‌دار می‌شود و چشمانتان تغییر می‌کنند؛ ‌در واقع پس از چند دقیقه به گرگی تمام عیار تبدیل خواهید شد. 

البته این تنها روش تبدیل به گرگینه نیست. در برخی از افسانه‌ها قدرت شوم و افسانه‌ای گرگ برخی را وسوسه کرده است که خود را بدل به گرگینه کنند. یکی از راحت‌ترین این روش‌ها این است که لباس‌های خود را در آورید و کمربندی از جنس پوست یک گرگ را به کمر ببندید. این موضوع روشی است که در شرق هم به شکل دیگری به آن اشاره شده است. محمد بن محمود بن احمد توسی در کتاب «عجایب‌المخلوقات و غرایب‌الموجودات» به این داستان اشاره می‌کند و می‌گوید، «و اگر از پوست گرگ کمری بسازند، هرکه بر میان بندد، دلیر شود». در برخی از افسانه‌ها این راه حل ساده دشوار‌تر می‌شود و شخص باید پوست کامل یک گرگ را به تن کند و خود را زیر آن بپوشاند تا تبدیل به گرگینه شود. در نواحی‌ای از ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز باور بر این است که اگر در شب چهارشنبه یا جمعه مشخصی در سال و در فصل تابستان شخص بیرون از خانه و به گونه‌ای بخوابد که نور ماه کاملا بر صورتش بیفتد تا آخر شب به گرگینه تبدیل خواهد شد. 

البته روش‌های دیگری نیز وجود دارند؛ عذاب تبدیل شدن به گرگینه به گونه‌ای است که در برخی از روش‌های جادوگری آن را به عنوان یک نفرین استفاده می‌کنند و معتقدند در اثر جادویی نحس می‌توان شخصی را تبدیل به گرگینه کرد. 

 

 چگونه باید گرگ‌نما‌ها را کشت؟ 

البته برخلاف خون‌آشام‌ها – که اتفاقا براساس برخی قصه‌های جدید‌تر از دشمنان اصلی گرگینه‌ها به شمار می‌روند – که ظاهری آراسته و رفتاری متین و جذاب دارند، گرگینه‌ها هیولاهایی وحشی و خشن هستند و تنها راهی که برخی از داستان‌های جدید‌تر برای کشتن آن‌ها پیشنهاد می‌کنند، شلیک گلوله‌های نقره‌ای به قلب آن‌ها یا جدا کردن سرشان از بدن است. باور به قدرت این موجودات به حدی است که در برخی از مناطق روستایی اروپا و به ویژه در آلمان هنوز هم از واژه گرگ استفاده نمی‌کنند. آن‌ها معتقدند در نام این موجود نیز قدرتی هست که تا به زبان برده شود آن را احضار می‌کند و معمولا از واژه‌هایی چون «حیوانی که نباید نامش را برد» برای نامیدن آن استفاده می‌کنند. 

آما آیا علم وجود چنین موجوداتی را می‌پذیرد؟ متاسفانه یا خوشبختانه پاسخ اینجا هم مانند مورد خون‌آشام‌ها منفی است. بزرگ‌ترین مشکلی که شما به عنوان یک انسان برای تبدیل شدن به یک گرگینه در مقابل خود خواهید دید این واقعیت است که بدن انسان تحمل تغییرات ژنتیکی و ساختاری سریع را ندارد. شما برای اینکه بدل به گرگینه شوید، باید در مدت بسیار کوتاهی مقدار زیادی استخوان در بدنتان تولید شده و شکل ظاهری بدن، بافت‌های عضلانی، سیستم راه رفتن، دندان‌ها، رژیم غذایی و سیستم جهاز هاضمه و از همه مهم‌تر مغز شما تغییر کند. بدن ما چنین ظرفیتی برای تحمل این تغییر را ندارد. برخی از طرفداران جدید‌تر این ایده صحبت از اثر ویروسی می‌کنند که ممکن است ساختار دی‌ان‌ای ما را به هم بزند اما متاسفانه این بازآرایی سریع دی‌ان‌ای هم کمکی به مشکل تغییر سریع بافت‌ها نمی‌کند و با فرض اینکه بتوانیم منابع نامعلومی برای تولید استخوان، تشدید فرایند استخوان‌سازی، فرایندی برای تغییر بافت‌ها و... ارائه دهیم – که نمی‌توانیم – باز هم بدن شما تحمل این تغییر سریع را ندارد و از هم می‌پاشد. 

 

ریشه‌های یک افسانه

اما مگر نه اینکه به قول معروف «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز‌ها»، پس این همه تصویر یکسان از موجودی خبیث و خونخوار از کجا پیدا شده و در نقاط مختلف جهان که الزاما با هم ارتباطی هم نداشته‌اند به طور مشترک رشد پیدا کرده و توسعه یافته است؟ واقعیت این است که اگرچه موجودی به نام انسان گرگ‌نما یا گرگینه نمی‌تواند وجود داشته باشد، برخی از خاصیت‌ها و رفتارهای نسبت داده شده به گرگینه‌ها ممکن است به طور مستقل در افراد بروز پیدا کنند. 

نخستین موردی که باید نسبت به آن توجه کرد ترس مردم ابتدایی از گرگ‌ها بوده است. زندگی در مناطق بکر و همنشینی با طبیعت به ویژه زمانی که انسان نخستین دوره‌های دامپروری را پشت سر می‌گذاشت و دام‌هایش برایش حکم زندگی را داشتند، گرگ را به موجودی هراسناک تبدیل کرده است. برای اینکه بدانیم چرا انسان تا این حد از گرگ‌ها می‌ترسید بد نیست نگاهی به زندگی گرگ‌ها بیندازیم. گرگ‌ها – تقریبا در همه مناطق ایران می‌توانید گرگ خاکستری را پیدا کنید – یکی از اجتماعی‌ترین موجودات شکارچی به شمار می‌روند. گرگ‌ها معمولا در گله‌هایی که بین ۲ تا ۲۵ قلاده گرگ را شامل می‌شود، زندگی می‌کنند و همیشه یک گرگ رهبر وجود دارد که دیگران را هدایت می‌کند. این گرگ رهبر که به او گرگ آلفا هم می‌گویند، وظیفه رهبری گروه، اعلام زمان حرکت و استراحت و آغاز و خاتمه شکار را بر عهده دارد. محققان معتقدند گرگ‌ها با کمک حرکات بدن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با توجه به قدرت شنوایی بالایی که دارند، برای ارتباط با هم و همسایگان خود از زوزه‌های معروفشان استفاده می‌کنند؛ زوزه‌هایی که خود گرگ‌ها می‌توانند صدای آن را از ۴۰ کیلومتری هم تشخیص دهند (برای اطلاعات بیشتر درباره گرگ‌ها می‌توانید به فرهنگنامه حیات وحش ایران مراجعه کنید). 

به‌این ترتیب باید گرگ‌ها را در رده هوشمند‌ترین شکارچیان طبقه‌بندی کرد. شکار گروهی و هماهنگ آن‌ها به کابوس تلخی برای انسان‌های ساکن در نواحی طبیعی تبدیل شده بود و وهم‌آلود بودن فضایی تاریک و شبی مهتابی که در آن سایه گرگی از دور دیده می‌شود که در حال سر دادن زوزه ترسناک خویش است، می‌تواند منشا بسیاری از افسانه‌ها باشد. 

اما فرا‌تر از این موضوع، انسان قدیم بهانه‌های بهتری برای تکمیل کردن افسانه گرگینه‌های خود داشته است. به اجزای این افسانه نگاه کنید: انسان در اثر گاز گرفته شدن از سوی گرگی به گرگینه تبدیل می‌شود و در مدت تغییر، بیماری سختی را پشت سر می‌گذارد. گرگینه‌ها ظاهری شبیه به گرگ پیدا می‌کنند و معمولا هنگام ماه کامل تغییر قیافه می‌دهند. هر سه این موارد شواهدی در واقعیت دارند! 

 

مراقب گرگ‌ها باشید

گاز گرفته شدن توسط گرگ‌ها اتفاق نادری نیست. گرگ‌های گرسنه که برای پیدا کردن غذا خطر نزدیک شدن به محیط زیست انسان را به جان می‌خرند اگر در مقابل مدافعی قرار بگیرند، ناچار می‌شوند از خود دفاع می‌کنند. گرگ‌ها هم مانند بسیاری از دیگر از حیوانات وحشی ممکن است آلوده به بیماری‌هایی باشند که میان انسان و حیوان مشترک است اگر از تب و لرز ناشی از آلودگی محل جراحت به دلیل بروز کزاز یا امثال آن بگذریم بیماری شایع و معروف میان چهارپایان، هاری است. گرگ‌ها هم مانند سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند منتقل کننده هاری باشند. انسانی را تصور کنید که در دوره‌ای دور که هنوز درکی از این بیماری در جامعه روستایی وجود نداشته، مورد حمله گرگی قرار بگیرد و خانواده‌اش او را که زخمی خونین دارد به خانه برسانند و از چند ساعت بعد شخص گزیده شده رفتارهای ناشی از عفونت هاری را از خود بروز دهد. مبتلایان به هاری تقریبا شانسی برای بقا ندارند و حتی امروز و در دوران پیشرفت‌های پزشکی هم سالانه حدود ۵۵ هزار نفر در اثر ابتلا به هاری می‌میرند. شخص مبتلا به هاری با توجه به اینکه ویروس، انتهای رشته‌های عصبی را هدف می‌گیرد به شدت رفتارهای متشنج و غیرقابل‌کنترل از خود نشان می‌دهند که شاید برای انسان آن دوره نشانه‌ای از تبدیل شدن آن‌ها به گرگ بوده است. در جایی که این افسانه‌ها رواج داشت بسیاری از خانواده‌ها پیش از آنکه ماه کامل در آسمان ظاهر شود برای اینکه اجازه ندهند عزیزشان تبدیل به گرگینه‌ای افسون شده شود وی را می‌کشتند. 

 

 آن‌ها گرگ‌اند یا انسان؟ 

شاید باور نکردنی‌ترین بخش در افسانه گرگینه‌ها انسان‌هایی با ظاهر گرگ هستند. اگرچه به نظر بسیار دور از ذهن می‌آید اما نوعی بیماری وجود دارد که باعث چنین تغییری می‌شود و به سندرم گرگینه معروف است. این بیماری که از آن به Hypertrichosis یاد می‌شود عارضه‌ای است که طی آن، بدن انسان شاهد رشد سریع و بیش از حد طبیعی مو در مواضعی است که به طور عادی فاقد مو هستند. بعضی موارد این رویش مو فقط به صورت محدود می‌شود و برخی موارد به همه اعضای بدن توسعه پیدا می‌کند.‌گاه این رویش مو آن قدر زیاد می‌شود که با خود دفرمه شدن ظاهری صورت را به همراه دارد. علت بروز این نقص رخ دادن یک جهش ژنتیکی نادر است. اما نتیجه آن حتی امروزه هم می‌تواند ترسناک باشد چه برسد به دورانی که درکی از این موضوع وجود نداشته است. 

مورد دیگر، مربوط به وابستگی تبدیل به گرگینه‌ها به ماه کامل است. واقعیت این است که ماه کامل نمی‌تواند هیچ تاثیری بر انسان داشته باشد. تنها تاثیری که ماه می‌تواند بر زمین و مردم بگذارد اثر گرانشی‌ای است که این اثر در دوره ماه کامل تفاوت چندانی با دیگر فاز‌های ماه ندارد. اما از نظر روانی می‌تواند تاثیر گذار باشد. گونه‌های متفاوتی از بیماری‌های روانی وجود دارند که دوره زمانی خاصی دارند. برخی از آن‌ها که به Cyclothymia معروفند. طی یک دوره زمانی مشخص، شخص رادچار حملات عصبی می‌کنند. این چرخه اوج بیماری‌های ذهنی که با به اوج رسیدنش فرد رفتارهای نابهنجار از خود بروز می‌دهد،‌گاه با دوره‌های ماهانه همراه است که ممکن است متناسب با دوره چرخش ماه به دور زمین باشد. به همین دلیل هم هست که در اصطلاح، بعضی بیماران دچار آسیب‌های روانی را ماه زده یا Lunatic می‌نامند. این عوارض ظاهری واقعی در کنار ترس از گرگ‌ها بهانه خوبی برای اذهان مردمان بوده که افسانه گرگینه‌ها را زنده نگاه دارند. گرگینه‌ها جایی در قلمروی علم ندارند اما در فراسوی آن و در قلمروی افسانه و باورهای عامه هنوز به طور قدرتمندی زنده‌اند. انسان‌ها از نظر ظاهری نمی‌توانند به گرگ‌ها تبدیل شوند اما بعضی از شرارت‌هایی که انسان‌ها مرتکب می‌شوند گاهی ما را به فکر می‌اندازد که با نسبت دادن صفت گرگینگی به انسان‌ها در واقع به گرگ‌ها توهین کرده‌ایم.


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
سه شنبه 30 آبان 1387 ساعت 12:39 | بازدید : 136 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

 ترسناك‌تراز هر بمب

 

 زمين‌لرزه يكي از وحشتناك‌ترين پديده‌هاي طبيعت محسوب مي‌شود. اغلب زميني را كه روي آن ايستاده‌ايم، به صورت تخته‌سنگ‌هاي صلب و محكمي تصور مي‌كنيم كه استحكام زيادي دارند براي لحظه‌اي اين تصور به هم مي‌ريزد و در همان لحظه كوتاه خسارت‌هاي شديدي وارد مي‌شود. با توجه به پيشرفت‌هايي كه در حوزه علوم مختلف صورت گرفته است، دانشمندان توانسته‌اند نيروهايي را كه باعث زمين‌لرزه مي‌شوند، شناسايي كنند. علاوه بر آن با استفاده از فناوري‌هاي نوين مي‌توان شدت يك زلزله و مكان آن را حدس زد. مهم‌ترين كار باقيمانده آن است كه راهي براي پيشگويي زمين‌لرزه بيابيم تا مردم هنگام وقوع آن غافلگير نشوند.

 

زمين‌لرزه در واقع ارتعاشي است كه در طول پوسته زمين به حركت درمي‌آيد. اگر يك كاميون بزرگ از نزديكي منزل شما عبور كند، خيابان را به لرزه مي‌آورد و شما احتمالاً لرزه‌هاي خانه را احساس مي‌كنيد. در اين حالت مي‌توان گفت كه زمين‌لرزه كوچكي رخ داده است، اما كلمه زمين‌لرزه به حوادثي اطلاق مي‌شود كه در آنها، منطقه بزرگي همانند يك شهر تحت تأثير اين لرزش قرار گيرد.

براي وقوع يك زمين‌لرزه چند دليل مي‌توان ذكر كرد:

- فوران گدازه‌هاي آتشفشاني

- برخورد يك شهاب‌سنگ

- انفجارهاي زيرزميني (براي مثال يك آزمايش هسته‌اي زيرزميني)

- فروريختن يك سازه (همانند تخريب يك معدن)

اما اصلي‌ترين دليل وقوع زمين‌لرزه را مي‌توان حركت صفحه‌هاي (Plates) زمين دانست. هر از گاهي در اخبار مي‌شنويم كه زمين‌لرزه‌اي روي داده است، اما بايد دانست كه زمين‌لرزه پديده‌اي است كه هر روز در كره زمين روي مي‌دهد. براساس تحقيقات جديد هرساله حدود سه ميليون زمين‌لرزه روي مي‌دهد؛ يعني هشت هزار زمين‌لرزه در روز يا هر 11 ثانيه يك زمين‌لرزه.

تعداد زيادي از اين سه ميليون زمين‌لرزه بسيار ضعيف هستند. از طرف ديگر با توجه به قانون احتمالات مي‌توان دريافت كه قسمت عمده زمين‌لرزه‌ها درمناطق غيرمسكوني زمين روي مي‌دهند، به همين دليل كسي متوجه آنها نمي‌شود. فقط زمين‌لرزه‌هاي شديدي كه در مناطق مسكوني روي مي‌دهد، توجه ما را به خود جلب مي‌كند. بهترين تئوري ارائه‌شده براي توجيه پديده زمين‌لرزه، تكتونيك صفحه‌اي (يا صفحه‌هاي زمين‌ساختي) نام دارد. طبق اين تئوري لايه‌هاي سطح زمين (Lithosphere) از صفحه‌هايي (Plates) تشكيل شده است كه روي لايه‌هاي نرمي مستقر شده است. براي اين صفحه‌هاي بسيار بزرگ كه از سنگ و صخره تشكيل شده است، سه حالت مختلف ممكن است روي دهد:

- حركت صفحه‌ها در خلاف جهت يكديگر و دور شدن از هم.

- حركت صفحه‌ها به سمت همديگر و فشارآوردن به‌يكديگر.

- ضمن حركت در خلاف جهت، به  يكديگر  سائيده شوند.

 

 امواج زمين‌لرزه

درست مثل هنگامي كه اغتشاشي درسطح آب روي مي‌دهد و انرژي آن به صورت امواج منتقل مي‌شود، وقتي كه شكست يا جابه‌جايي در پوسته زمين روي مي‌دهد نيز انرژي آن به صورت امواج زمين‌لرزه منتقل مي‌شود. در هر زمين‌لرزه‌اي چند نوع موج مختلف مشاهده مي‌شود. امواج اصلي از لايه‌هاي داخلي زمين عبور مي‌كنند، در حالي كه امواج سطحي از سطح مي‌گذرند.

 بيشتر ويراني‌هاي زلزله توسط امواج سطحي (كه امواج L هم ناميده مي‌شوند) به وجود مي‌آيند  زيرا اين امواج باعث  ارتعاشات شديدي مي‌شود و  هنگامي ‌كه امواج اصلي به سطح زمين رسيدند، امواج سطحي را به وجود مي‌آورند. 

امواج سطحي را مي‌توان تا حدودي به امواج آب تشبيه كرد؛ چرا كه امواج سطحي حين حركت، سطح زمين را به سمت بالا و پايين مي‌رانند. حركت اين امواج باعث ويراني‌هاي شديدي مي‌شود، زيرا صخره‌ها و پي‌ساختمان‌ها را به ارتعاش در مي‌آورد. امواج L از همه كندتر هستند و به همين دليل شديدترين لرزش‌ها در پايان يك زمين‌لرزه روي مي‌دهد.

 

درجه‌بندي دامنه و شدت زلزله

از مقياس ريشتر براي بيان بزرگي يك زمين‌لرزه يعني مقدار انرژي آزاد شده طي يك زمين‌لرزه استفاده مي‌شود. اطلاعات مورد نياز براي محاسبه بزرگي زمين‌لرزه را از لرزه نگار به دست مي‌آورند. مقياس ريشتر لگاريتمي است يعني افزايش يك واحد در مقياس ريشتر نشان دهنده افزايش ده واحدي در دامنه موج است. به عبارت ديگر دامنه موج در زلزله شش ريشتري ده برابر دامنه موج زلزله پنج  ريشتري است و دامنه موج هفت ريشتر 100 برابر زلزله پنج ريشتري است.بزرگ‌ترين زلزله ثبت‌شده 5/9 ريشتر شدت داشت، هرچند كه مطمئناً زلزله‌هاي شديدتري در تاريخ طولاني زمين روي داده است. عمده زلزله‌هايي كه روي مي‌دهد كمتر از سه ريشتر قدرت دارند. زمين‌لرزه‌هايي كه كمتر از چهار ريشتر شدت داشته باشند، نمي‌توانند ويراني‌هاي چنداني به بار آورند. زلزله‌هايي كه هفت ريشتر يا بيشتر قدرت داشته باشند، زلزله‌هاي شديدي محسوب مي‌شوند.

مقياس ريشتر فقط يكي از عواملي است كه تبعات يك زلزله را بيان مي‌كند. قدرت تخريبي يك زلزله علاوه بر قدرت آن به ساختار زمين در منطقه مورد نظر و طراحي و مكان سازه‌هاي ساخت بشر بستگي دارد.

 

زمین‌شناسی هنوز به آخر خط نرسیده است

هر وقت که بحث زلزله و احتمال وقوع آن در شهر تهران قوت می‌گیرد و تصور خسارت‌ها و تلفات جانی احتمالی آن پشت هر کسی را می‌لرزاند، این پرسش پیش می‌آید که آیا می‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد؟ هرچند پیش‌بینی زلزله در مجامع علمی یکی از موضوع‌های داغ محسوب می‌شود، اما از خرافه نیز چندان دور نمانده است. 

دکتر «مهدی زارع» معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره امكان‌پذير بودن پيش‌بيني زلزله و ميزان علمي بودن آن می‌گوید: «بعضی‌ها صرفاً برای سرگرمی به این کار اقدام می‌کنند و پیش‌بینی‌هایشان از اساس علمی برخوردار نیست. اما ایده‌های جالبی مطرح شده و تحقیقات خوبی هم در کشور انجام شده که از نتایج این تحقیقات می‌توان برای پیش‌یابی زلزله‌های آینده استفاده کرد.» وی مدیریت تحقیقات علمی انجام‌شده را از مشکل‌ترین کار‌ها برآورد می‌کند و در ادامه مي‌گويد: «یکی از کار‌های سخت ما این است که محققانی را که ممکن است هر لحظه به هیجان بیایند و یافته‌های اولیه را به عنوان پیروزی نهایی تلقی کنند طوری مدیریت کنیم که همان یافته‌های اندک ولی با ارزش را میان هیاهو‌های بیهوده عقیم نگذارند.» اگر به مقاله‌ها و تحقیقاتی که امروزه درباره زلزله نوشته می‌شود دقت کنیم، با واژه «پیش‌یابی» زیاد برخورد می‌کنیم. متخصصان امر پیش‌یابی را این‌چنین معنا می‌کنند؛ پیش‌بینی وقوع احتمالی زلزله در یک زمان و مکان مشخص. 

«با استفاده از پیش‌نشانگرها می‌توان بسیاری از زلزله‌ها را پیش‌یابی کرد.» معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان این مطلب به زمین‌لرزه‌های ایران اشاره می‌کند و مي‌گويد: «از سده بیستم تاکنون 12 زلزله در ایران به ثبت رسیده که دارای پیش‌نشانگرهایی مانند لرزه‌خیزی پیش‌رخداد، تغییرات در هوا، زمین و ناهنجاری در رفتار حیوانات بوده است که در گزارش‌ها آمده است و بنابراین آگاهی از وجود پیش‌نشانگر لرزه‌ای نیازمند مطالعه خاصی نبوده است.»


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
پنج شنبه 30 شهريور 1387 ساعت 9:48 | بازدید : 424 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

زمانی که جنگ های خونین و خشن قلب اروپا را فرا گرفته و ده ها نفر از قبایل گالیک برای دستیابی به زمین و ثروت های هنگفت مناطق جنگ زده با یکدیگر جنگ و جدال می کنند شما باید ابتکار و دقت و توانایی خود را به کار برده و موقعیت خود را در این پیکار عظیم تثبیت کرده و روز به روز قدرت خود را افزایش دهید تا بتوانید به بزرگترین پادشاهان سلتیک تبدیل شوید. در این راه باید قوای نظامی خود را تقویت کرده و مراقب تمام نیروهای کارگری خود باشید تا بتوانید رفته رفته بر قوای نظامی خود افزوده و قدرت خود را افزایش دهید. در این راه قبایل وحشی و بی رحم آلمانی هر آنچه را که بر سر راه خود می بینند نابود می کنند، باید مراقب آن ها باشید تا آسیبی به نیروهای خودی وارد نشود و احیانا کل نیروهای خودی از بین نروند. بازی "پادشاهان سلتیک" یکی از بازی های بسیار زیبا در زمره بازی های استراتژیک است که مربوط است به زمان جنگ های ناپلئونی. این بازی به صورت بدون نیاز به نصب (پرتابل) آماده دانلود شده است.
 ویژگی های بازی:
 
ـ بازی بدون نیاز به نصب
 ـ گرافیک بسیار بالا و زیبا
 ـ تجهیزات ساختمانی و انواع سلاح های متنوع و غیر تکراری
 ـ بازی برگرفته از وقایع اتفاق افتاده گذشته
 ـ و ...
 حداقل سیستم مورد نیاز:
 
ـ سیستم عامل xp or vista
 ـ پردازنده مرکزی حداقل pentium3
 ـ حافظه موقت حداقل 512MB
 ـ کارت گرافیک حداقل 256MB

2ezgtap.jpg

 

لینک دانلود


|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
چهار شنبه 29 شهريور 1387 ساعت 19:6 | بازدید : 156 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

یکی از کم حجمترین بازیهای ژانر Action بازی ترسناک The House of The Dead خانه مرگ یا خانه مردگان میباشد . در این بازی شما در نقش کاراگاه پلیس ایالتی ، وارد منزلی وحشتناک میشوید که مورد حمله اشباح و ارواح قرار گرفته است . و به شما نیز از لحظه ای که از اتومبیل خودتان پیاده میشوید ، هر لحظه از زوایا غیر قابل انتظار حملات ترسناکی صورت میگیرد . در این میان تنها اسلحه شما سلاح کمری سازمانیتان میباشد که خوشبختانه بر اشباح موثر میباشد . و شما باید قبل از از بین رفتن تمام ارواح را از بین برده و سایر ساکنین خانه را هم نجات دهید .
با توجه به حجم نرم افزار ، گرافیک سه بعدی زیبایی در این بازی به کار گرفته شده است به طوری که بیشتر قسمتهای خانه دارای جلوه کاملا واقعی میباشد همچنین صداهای اشباح و حملاتشان بسیار جالب و در مواردی ممکن است ترسناک باشد .
استفاده از این بازی به افراد حساس و خردسالان زیر ۷ سال توصیه نمیگردد. بازی کاملا Portable میباشد و از نظر امنیتی با آنتی ویروسهای Nod32 و Norton بدون مشکل ارزیابی گردیده است .

thehous بازی ترسناک و مهیج Portable The House of The Dead

لینک دانلود


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
چهار شنبه 29 شهريور 1387 ساعت 10:51 | بازدید : 332 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

Asimo robot

http://www.diseno-art.com/images/asimo2.jpg

  لینک دانلود           

                             


|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
14 مرداد 1387 ساعت 11:59 | بازدید : 242 | نوشته ‌شده به دست احمد کهنسال | ( نظرات )

1x1.trans چگونه برای خود Google Chrome بساریم؟

 


|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
آخرین عناوین مطالب